Pas je CV aan bij iedere sollicitatie

Dit is een niet zo populaire uitspraak; daar ben ik me van bewust. Want: “dat solliciteren kost al zo veel tijd, nu ga je mij vertellen dat ik er nóg meer tijd in moet steken en bij elke sollicitatie mijn CV moet aanpassen?”.

Jazeker, dat is precies wat ik je adviseer. En geloof me, zoveel werk is het helemaal niet. Wanneer je mijn stappenplan in dit artikel volgt, kost alleen de eerste stap wat meer tijd. Daarna kan je lekker kopiëren + plakken. That's it. Maar doe dit alleen wanneer je succesvol wilt solliciteren. Want als je dat solliciteren er eigenlijk maar een beetje voor ‘erbij’ doet, dan zou ik zeggen maak één basis-CV en houd het daarbij. Dat scheelt je echt een hoop tijd; minder uitnodigingen voor gesprekken en dergelijke ?.

Maar waarom?

Ok Toos, ff serieus: waarom adviseer je dit? Kort gezegd: omdat solliciteren marketing is. Jij bouwt met je CV, je motivatiebrief en je LinkedIn profiel aan jouw ‘personal brand’ en dit communiceer je naar de buitenwereld; actief en passief. Zonder het door te hebben, doe je nu al aan marketing. Je vertelt je netwerk dat je een nieuwe baan zoekt, je stuurt je CV naar bedrijven en je LinkedIn profiel kan bekeken worden door recruiters of managers die op zoek zijn naar een nieuwe collega. Wanneer je je niet bewust bent van de manier waarop je aan marketing doet, is de kans klein dat je optimaal gebruik maakt van de voordelen hiervan.

Marketing

Er zijn duizenden boeken geschreven over marketing en het laatste wat ik wil doen, is jou het gevoel geven dat je hier helemaal in moet duiken. Dat je daar ook nog uren tijd aan moet besteden. Het belangrijkste doe je nu al: je leest dit artikel en krijgt hierdoor het besef dat Marketing een belangrijk onderdeel is in jouw sollicitatieproces. Ikzelf ben voor dit artikel wél wat meer in het begrip ‘marketing’ gedoken. Ik geef je een beknopte samenvatting van de verschillende definities die ik tegenkwam:

“Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde(n) voor klanten. Het omvat alle activiteiten die ervoor kunnen zorgen dat jouw product of dienst bekend wordt bij een zo groot mogelijk publiek, zodat zoveel mogelijk aankopen worden gedaan. Belangrijk is om producten en diensten optimaal af te zetten, door bij het aanbieden ervan zo goed mogelijk rekening te houden met de behoeften en specifieke wensen van (potentiële) kopers.”

Als ik deze definitie nou eens vertaal naar solliciteren:

“Marketing is een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde(n) voor een potentiële werkgever. Het omvat alle activiteiten die ervoor kunnen zorgen dat jouw kwaliteiten, vaardigheden en persoonskenmerken bekend worden bij een zo groot mogelijk publiek in jouw vakgebied, zodat zoveel mogelijk aanvragen voor gesprekken worden gedaan. Belangrijk is om producten (CV, motivatiebrief en eventuele andere content) optimaal af te zetten, door bij het aanbieden ervan zo goed mogelijk rekening te houden met de behoeften en de specifieke vraag van (potentiële) werkgevers.”

Valt het kwartje al? ?

Verplaats je dus in de persoon die jouw CV gaat ontvangen. Wat heeft die recruiter of manager nodig om te zien dat jij inderdaad een goede kandidaat bent voor de functie? Ik bedoel hiermee natuurlijk niet dat je dingen moet gaan verzinnen om jouw potentiële werkgever zo goed mogelijk aan te spreken. Je solliciteert op een vacature die raakvlak heeft met wat jij kan en waar jij voor staat. Jouw kwaliteiten en waarden die het beste aansluiten op de vacature benadruk je extra in jouw CV. Dit kan per vacature verschillen, vandaar dus mijn advies om bij elke sollicitatie je CV aan te passen aan de behoefte van de potentiële werkgever. Wat voor type zoeken ze? Welke vaardigheden zijn het allerbelangrijkst? Wat zijn de waarden van het bedrijf en hoe sluiten jouw waarden hierop aan?

Stappenplan

Toos, I get it: marketing is belangrijk wanneer ik solliciteer. Maar even praktisch; hoe pak ik dat aan met mijn CV?

Stap 1: Maak een apart Word-document waarbij je jouw verschillende functietitels opschrijft. Hieronder komt een lange lijst met bullet-points van al je werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden. Er zit geen limiet aan deze lijst; het is nog niet je CV. Schrijf dus lekker alles op wat er in je opkomt (dit is heel belangrijk; no limits). Zorg ervoor dat elke zin qua spelling en grammatica klopt; dat de zin ‘af’ is. Dan hoef je straks alleen nog maar te kopiëren en te plakken.

Stap 2: Je hebt een leuke vacature gevonden en wilt solliciteren. Lees eerst de vacaturetekst heel goed door (‘ontleed de vacature’) en ga vervolgens naar je lijst met bullet-points. Hier pak je de werkzaamheden uit die het best aansluiten op de vacaturetekst (kopiëren en plakken dus). Let op: zet de belangrijkste werkervaring altijd als eerste bullet-point en werk zo door naar beneden.

Stap 3: Bedenk of er misschien nog dingen zijn die niet in je Word-document staan, maar wel waardevol zijn om toe te voegen (en voeg deze ook meteen toe aan je Word document; hoe uitgebreider hoe beter).

Vacaturetekst ontleden

Het is belangrijk dat je zowel bij het schrijven van je CV als je motivatiebrief een vacaturetekst echt ontleedt. Dat je de behoefte van de werkgever uit de tekst kunt halen en die kunt benoemen in je sollicitatie. Er zit veel waardevolle informatie verstopt tussen de regels van een vacaturetekst. Als jij die eruit weet te halen, heb je sowieso een streepje voor op andere kandidaten.

Vind je dit lastig? Ik heb hier een training voor ?. Deze training heet het ‘Tekstpakket’ en hierin neem ik je stap voor stap mee in het vinden van jouw kernkwaliteiten, kernwaarden en het benoemen van je werkervaring. Met de tips & tricks die ik de afgelopen 7 jaar als recruiter heb verzameld, ga jij je CV maken, een motivatiebrief schrijven en je LinkedIn profiel aanpassen. Hier krijg je vervolgens persoonlijke feedback van mij op, met praktische tips waar je direct mee aan de slag kan. Ik leer je hoe je de link kan leggen tussen een vacaturetekst en jouw vaardigheden, zodat jij effectief marketing toepast op jouw sollicitatie en wordt uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken.

Wil jij aan de slag met met marketing toepassen in jouw sollicitatie? Stuur me een bericht via het contactformulier of mail naar [email protected] (je hebt binnen 2 dagen antwoord).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

Logo toos

Graafseweg 132
5213 AN Den Bosch
[email protected]

KvK: 78049318
BTW: NL003279053B70
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram