Solliciteer met jouw unieke binnenkomer

Vorig jaar deed ik iets heel spannends. Ik zei mijn baan op als HR-Manager zonder al iets nieuws te hebben. Ik zou namelijk met mijn vriend naar Australië vertrekken om te gaan wonen en werken in Sydney. Een avontuur aan de andere kant van de wereld… Wat had ik er zin in! En zo werd ik per 1 april 2019 voor de eerste keer werkloos.

In Australië ging ik direct aan de slag. Door mijn werkervaring waren een goed CV en een boeiende motivatiebrief appeltje-eitje; die had ik in Nederland al gemaakt. Het solliciteren kon dus direct beginnen! Viel dat even tegen… In de eerste 2 weken stuurde ik veel sollicitaties uit, maar hoorde amper iets terug. Ik had 0 netwerk in Australië, niemand in Sydney die me kon aanbevelen en geen Australische werkgevers voor referenties. Ik moest het dus volledig hebben van mijn CV en mijn motivatiebrief. Daarnaast moest ik ook nog opboksen tegen mensen die geen werkvisumrestricties hadden.

“Als ik nou maar gewoon op gesprek mag komen, dan heb ik zo een baan” zei ik tegen mijn vriend. Ik kom goed over in gesprekken en weet mezelf goed te verkopen, dus ik moest mijn voet tussen die deur krijgen. Maar hoe?

Ik ging nadenken. Ik was ervan overtuigd dat ik meer dan geschikt was voor de rollen waar ik op solliciteerde, maar ik werd niet uitgenodigd voor een gesprek. Ergens ging er iets niet goed. Lag het aan mijn CV of aan mijn motivatiebrief? Ik vroeg hier en daar om feedback; maar nee, CV en motivatiebrief zaten goed in elkaar. Ik kon maar één ding bedenken: mijn CV + motivatiebrief gaven onvoldoende weer wie ik was. Ik viel niet op als potentiële kandidaat, ondanks de kwaliteiten en vaardigheden op mijn CV.

Toen kreeg ik een geniale ingeving – al zeg ik het zelf. Ik moest een binnenkomer hebben. Ik moest iets unieks creëren om de aandacht te pakken. Iets wat recruiters of managers direct zou triggeren om mij uit te nodigen voor een gesprek. Ik wist precies wat mijn binnenkomer zou worden: een eigen website. Ik had ooit al met een basic programma gewerkt om een website in elkaar te zetten en dat ging me prima af. Dit kon ik dus nog een keer doen – maar nu voor mezelf!

Na hard werken (uuuhm ja, een website bouw je niet in één dag) had ik deze na een week af: www.annastaats.com. Ik voegde de link naar mijn website toe aan al mijn sollicitaties en ik zette het bovenaan mijn CV. Hoewel ik mijn website nu niet meer gebruik, laat ik de hem voorlopig nog bestaan ter inspiratie voor mijn klanten. En hoe meer mensen ik kan inspireren, hoe beter; dus ik deel hem graag met jullie.

En moet je horen: … Ik stuurde de dagen nadat mijn website af was vier sollicitaties uit. Ik werd door alle vier de bedrijven gebeld en mocht bij drie bedrijven op gesprek komen. Anderhalve week later had ik een contract op zak bij een biotechbedrijf middenin Sydney en begon ik als Talent Acquisition Specialist (a.k.a. inhouse Recruiter). Het had gewerkt!

Als jij nu aan het solliciteren bent met enkel een CV + motivatiebrief, dan doe je exact hetzelfde als duizenden andere sollicitanten. Het aantal mensen dat werkloos is, stijgt snel. De kans is dus groot dat er meer dan 100 mensen solliciteren op dezelfde functie.

Hoe zorg je er dan voor dat jouw sollicitatie opvalt en jij op gesprek mag komen? Precies! Met een unieke binnenkomer. Ga er eens een uurtje voor zitten en denk na; wat ga jíj doen om op te vallen tussen alle andere sollicitanten? Dit hoeft geen website te zijn; er zijn zó veel meer mogelijkheden. Ik kan in vijf minuten zeker twintig verschillende opties noemen.

Nu hoor ik je denken: “maar zoiets kan ik helemaal niet, ik ben niet zo creatief”. Geloof me, jij bent uniek. En ook voor jou is er een middel of manier om dit te laten zien.

Het creëren van een unieke binnenkomer is iets wat ik met al mijn klanten doe. Uiteraard geef ik feedback op je CV en je motivatiebrief. Maar die binnenkomer, daar maak je het verschil mee. Dus daar steek ik met klanten mijn tijd in en ik adviseer jou om dit ook te doen. Vind je dit lastig en wil je gebruik maken van mijn hulp? Stuur me een bericht en informeer naar de mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld een 1-op-1 inspiratiesessie om jouw unieke binnenkomer te bedenken.

Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties

Logo toos

Graafseweg 132
5213 AN Den Bosch
[email protected]

KvK: 78049318
BTW: NL003279053B70
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram